Haastan(ko) itseni, vai en, kas siinä pulma!

Jep.

Tuli sillä lailla somasti tekopyhä olo, kun jaksan kertoa ihmisille (jotka jaksavat kuunnella), että minä se olen yksi lukutoukka. No olenhan minä, mutta nythän on niin, että minulla on inhottava epämukavuusalue, jolle en ole onnistunut vielä loikkaamaan. En siis vielä.

Nimittäin. Meidän huushollissa puoliskon hyllyssä on tällainen pino...

Yikes!
Minun epämukavuusalueeni on siis H. P. Lovecraft. Olkoon itse Lovecraft sekä Cthulhu hillittömän kokoisia kulttihahmoja, mutta minä en ole missään vaiheessa lämmennyt sille maailmalle. En oikeastaan osaa sanoa miksi en, nyt kun tarkemmin asiaa ajattelen. Jotkut scifin ja fantasia osa-alueet ovat mielenkiinnon saralla hämärän rajamailla ja tässä näin on osa hämärän rajamaata ihan omassa kotona!

Tämä kuva on oikein hyvä todiste minulle siitä, että ennen kuin seuraavan kerran avaan suuni ja suosittelen puoliskolleni jotain kirjaa omasta hyllystäni, voisin itse asiassa olla hiljaa ja piipahtaa hänen hyllyssään. Yksi porkkana tässä sopassa kuitenkin on (vai pitäisikö ilmaista, että laihassa sopassa on yksi sattuma?) eli yksi Lovecraftin novelleista kuuluu sille 1001 kirjaa -listalle, jota puurran eteenpäin! Kyseessä on novelli alkuperäiseltä nimeltään At the Mountains of Madness, joka löytyy (kuulemma, enpä ole katsonut saati lukenut) tuosta sarjan kolmannesta osasta nimellä Hulluuden vuorilla.


Mutta! Eikä siinä vielä kaikki! (Hittolainen.) Meidän huushollin kaapista löytyvät myös nämä.
Arkham Horrorit plus oma suosikkini Shogun
No kyllä vain. Lovecraftin kirjoista inspiraationsa saaneet Arkham Horror -lautapelisarjan perusosa, kaksi lisäosaa sekä LCG korttipelin perusosa. Huomautan, että oma lautapelisuosikkini on kyllä kuvassa, nimittäin tuo Shogun. Mutta mutta. Tilannehan on nyt se, että voisin aloittaa ylläolevassa kuvassa näkyvästä (toiseksi alin) kirjasta What to do when you meet Cthulhu: A Guide to surviving the Cthulhu mythos (Rachel Gray, ed. William Jones).

Tästä saattaa nyt saada sen käsityksen, etten ole pelannut Arkham Horroria, mutta kylläpä vaan olen. Peli on yhteistoimintapeli eli kaikki (pelaajat) vastaan se lovecraftiläisen maailma mörkö. Kukaan ei siis voita, vaikka pelaajia voi kupsahtaa kesken pelin, jos huono tuuri käy. Mutta! Ehkä tuo Lovecraftin luoma maailma, jossa Arkham Horroria pelatessa tavallaan elää on ihan tarpeeksi creepy ilman kirjoja. Ehkä kirjojen avulla pääsisin Arkham Horrorin kaupunkiin sisälle. Ehkä en. Tuota Insmouth -lisäosaa ei olla testattu, mutta koska minulla on hienoinen vesikammo, eivät veteen liittyvät kauhutekijät mitenkään erityisesti kuumota.

Kyllä minä tähän pystyn! Haastan siis itseni lukemaan Hulluuden vuorilla. Ja muutaman noista englanninkielisistä. Epämukavuusalueelle ei sentään tarvitse muuttaa asumaan, eikö totta?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Franz Kafka ja Linnan arvoitus

Anjan lähes erinomainen elämä

Kurkistus kuolemisen hetkeen - Oneiron